Je dikke darm reinigen met lijnzaad


Hoe je dikke darm natuurlijk reinigen?


Onze dikke darm speelt een belangrijke rol bij onze spijsvertering. Het regelmatig zuiveren van je dikke darm is dan ook onmisbaar om zowel je gezondheid als je conditie op peil te houden. Je dikke darm reinigen doe je op vele manieren maar is lang niet zo belastend dan velen denken. Om je dikke darm grondig te reinigen zijn geen dure drankjes of ingewikkelde behandelingen nodig. Hoe reinig je zo eenvoudig en toch efficiënt je dikke darm? 
Lijnzaad is uitstekend voor het zuiveren van je dikke darm
Lijnzaad is uitstekend voor het zuiveren van je dikke darm
Voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit is een vezelrijke voedingonontbeerlijk. Die vezels worden niet verteerd. Op het moment dat ze je ingewanden onverteerd passeren gaan deze samentrekken en bevrijden ze zich op die manier van alle aanwezige afvalstoffen. Deze zijn niet alleen het resultaat van onze ongezonde voeding  en vele lichaamsprocessen maar even goed van de voortschrijdende milieuverontreiniging. Kortom, hoe vezelrijker je voeding hoe schoner je darmen.

Hoge kwaliteit

Zowel lijnzaad als havervlokken en havermout bevatten veruit de meeste voedingsvezels en zijn dus uiterst geschikt om grote kuis te houden in je darmen. De vezels in lijnzaad, havervlokken en in havermout zijn er van een ongeëvenaarde kwaliteit, omdat ze afkomstig zijn van zogenaamde planten slijmen. Diëtisten en voedingscoaches raden iedereen aan om dagelijks minstens zo’n 35 gram vezels naar binnen te werken. Om dit te bereiken moet je minstens vijf stukken fruit en volkorengranen waaronder zeker lijnzaad per dag eten. Deze gezonde voeding rijk aan vezels reinigt je darmen en brengt je in topconditie. Dat niet alleen, het doet je  tegelijk gezond vermageren.
Volkorenbrood en koekjes met lijnzaad zijn uitstekende darmreinigers
Volkorenbrood en koekjes met lijnzaad zijn uitstekende darmreinigers
Niets is gemakkelijker en minder belastend dan jedikke darm te zuiveren met lijnzaad. Je voegt het gewoon toe aan je dagelijkse gerechten:
  • Bij je ontbijt: gebruik als ontbijt volkorenbrood met lijnzaad en verwerk gebroken lijnzaad in je ontbijtgranen, yoghurt en in allerlei salades
  • In je groene smoothie: neem op je nuchter maag een groene smoothie  en combineer dit met je favoriete groenten en fruit

Lijnzaad helpt ook bij: constipatie of verstopping en spijsverteringsproblemen, tegen opvliegers tijdens de menopauze, tegen het Prikkelbare Darm Syndroom, tegen een te hoge concentratie aan slechte LDL- cholesterol, hoge bloeddruk en diabetes
Andere zachte en natuurlijke middelen om je dikke darm te reinigen lees je HIER

Reacties