Andere verkeersregels in winterse vakantieoorden

Ben jij ook één van de velen die de komende kerstperiode op sneeuwvakantie vertekken met de wagen? Dan is een goede voorbereiding zeker niet overbodig. Om veilig je winterse vakantiebestemming te bereiken, vraagt niet alleen je auto een grondige onderhoudsbeurt. Vergeeter niet dat op je buitenlandse vakantiebestemming andere verkeersregels en verplichtingen gelden dan hier bij ons. Wil je zonder kleerscheuren en verkeersboetes thuis geraken, dan doe je er goed aan die buitenlandse verkeersregels grondig door te nemen voor je vertrekt. Ieder land heeft immers specifieke regels om zijn verkeer in de juiste banen te leiden.
Op weg naar je winterse vakantiebestemming moet je met
andere verkeersregels en verplichtingen nakomen
dan bij ons
Zo moeten in Luxemburg op wegen met een sterke helling, afdalende voertuigen steeds voorrang verlenen aan voertuigen die klimmen. Indien dat noodzakelijk is voor een vlot verkeer, moet het voertuig dat het gemakkelijkst kan manouvreren, achteruit rijden om voertuigen uit tegenovergestelde richting rijden voorrang te verlenen.
Hier geldt op alle snelwegen een snelheidsbeperking van 130 kilometer per uur in normale rijomstandigheden en 110 kilometer bij regenweer. Op alle andere Luxemburgse wegen ligt de snelheidslimiet op 90 kilometer per uur.
Aan boord van elk motorvoertuig moet een reflecterende vestje aanwezig zijn. 's Nachts of bij een slechte zichtbaarhgeid moet iedereen buiten de bebouwde kom zo'n veiligheidsvestje dragen. In Luxemburg hanteert men een maximum alcoholgehalte van 0,5 promille.


Frankrijk: extra snelheidsbeperking bij mist

Op sterk hellende wegen of in de bergen, moet in Frankrijk het dalende verkeer stoppen om tegenliggers voorrang te verlenen.
In Frankrijk moet het dalende verkeer stoppen om tegenliggers
doorgang naar boven te verlenen
Bij regenweer geldt er op de Franse autosnelwegen een snelheidsbeperking tot 110 kilometer per uur. Op bepaalde delen van deze snelwegen die duidelijk worden aangegeven en op wegen bestaande uit tweemaal twee rijstroken van elkaar gescheiden door een middenberm, ligt de maximum snelheidsgrens op 100 kilometer. Op alle andere wegen mag je nooit sneller rijden dan 90 kilometer per uur. Bij regenweer bedraagt hier deze maximum grens op 80 kilometer per uur.
Op alle Franse wegen hanteert men bij mist een maximum snelheid van 50 kilometer per uur.
Bij pech is het op de Franse autosnelwegen verboden zélf je auto te slepen. Dat moet je steeds over laten aan professionele takeldiensten.
Hier moet een reflecterend veiligheidsvestje steeds binnen handbereik van de bestuurder liggen en de alcoholgrens ligt er op 0,5 promille.


Duitsland: aanbevolen en absolute snelheid

In duitsland maakt men een onderscheid tussen een aanbevolen en een absolute maximum snelheid. Op autosnelwegen met gescheiden rijbanen geldt een aanbevolen maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Op alle andere wegen moet je rekening houden met een absolute maximum snelheidslimiet van 100 kilometer per uur.
Alle toestellen, bepaalde gps- toestellen of smartphones met een aangepaste app die in staat zijn snelheidsradars te detecteren, moeten in Duitsland uitgeschakeld worden. Men hanteert er een maximum alcoholgrens van 0,5 promille, met uitzondering van bestuurders jonger dan 21 en houders van een rijbewijs dat minder dan twee jaar geleden werd afgeleverd. Voor hen geldt een zero toleratie.
Hou hier ook rekening met het verplicht rijden met winterbanden wanneer het sneeuwt.

Reacties