Veilig genieten van je sneeuwvakantie


Jaarlijks worden vele vakantiegangers wegens ongeval
gerepatrieerd worden. Je kan nochtans zélf voor
mee veiligheid op de latten zorgen.
Vele landgenoten trekken jaarlijks vol verwachting naar hun winters vakantieoord om er met volle teugen te genieten van de natuur, de wandelingen, de eindeloze sneeuwpret en van de sfeervolle après- ski achteraf. Voor heel wat winterse vakantiegangers is deze vakantievreugde slechts van erg korte duur. Als slachtoffer van een of ander ongeval, worden deze ongeluksvogels vroegtijdig gerepatrieerd. In sommige gevallen moet  de oorzaak van deze ongevallen gezocht worden in de onvoorzichtigheid en het roekeloze gedrag van de vele waaghalzen, én in de onveiligheid van sommige skistepistes. Maar dat is lang niet altijd het geval. Wat kun je zelf doen om zonder kleerscheuren of lichamelijke letsels, ongestoord van je sneeuwvakantie te kunnen genieten?



Vele landgenoten kijken volop uit naar hun komende wintervakantie. Het aantal Nederlanders en Belgen dat jaarlijks richting sneeuw trekt, neemt nog toe. Toch zullen velen onder hen van hun winters vakantieoord rechtsreeks in een ziekenhuisbed belanden. Ook deze winter zullen weer vele wintersporters, en dan in het bijzonder alpineskiërs en zij die zonder de minste ervaring of voorbereiding naar de sneeuw trekken, van een kale reis terug komen. De gipsvluchten zullen dit winterseizoen weer op volle toeren draaien. Toch kunnen we er zelf veel aan doen om ongevallen op en/of langs de skipiste te voorkomen. Op wat moet je letten om je risico op ongevallen zoveel mogelijk te beperken?

Werk aan je conditie


Ga zeker niet onvoorbereid richting sneeuw, dat is de grootste fout die vele vakantiegangers maken. Wil je jouw skivakantie in alle schoonheid en dus zonder breuken beïndigen, dan is een goede fysieke voorbereiding lang geen overbodige luxe.  
Voor je naar de skipiste trekt om je talent te tonen,
is een goede opwarming een must
Volgens deskundigen is het noodzakelijk om een tiental weken voor je afreis met je voorbereiding te starten. Pak in het vooruitzicht van je wintervakantie ook je algemene lichaamsconditie aan. Wie zich fit op de skipiste beweegt, zal veel beter recupereren na een zware afdaling, en minder last hebben van allerlei spier- en/of gewrichtspijnen. Je zal je ook veel beter kunnen concentreren en veel minder bij ongevallen betrokken raken. Zorg voor een aangepaste opwarming. Maak zeker ook gebruik van sauna- en/of wellnesscenter om je spieren te soepel te houden. Je kan in de meeste fitnesscentra terecht voor aangepaste oefeningen voor zowel onderlichaam als je buikspieren en bovenste ledematen.

Veilige skihelm niet vergeten


Nog teveel wintertoeristen schenken te weinig aandacht aan een veilige skihelm.

Een passende skihelm mét keurlabel zorgt
voor maximale veiligheid
Die is er in de eerste plaats om ernstige hoofdletsels te voorkomen, maar hij heeft ook nog een andere functie. Je skihelm zorgt voor onnodig warmteverlies van je hoofd, dat verantwoordelijk is voor het grootste verlies aan lichaamswarmte. Kies voor een goed passende skihelm met keurlabel, dat garandeert je maximale veiligheid. Vergeet niet dat kinderen langs de drukke skipistes het grootste risico op kwetsuren lopen. Ook voor hen is een aangepaste skihelm een noodzaak.

Ademende skikleding


Aan skikleding wordt meestal wél de nodige aandacht gegeven. Kies je kleding niet in functie van zijn trendy karakter. 
Skikleding moet niet alleen trendy zijn,
maar veilig én gezond
Skikleding is er in de eerste plaats om je lichaam te beschermen tegen strenge vorst. Kies voor je skigardarobe voor goed isolerende en ademende kleding. Draag zeker geen wollen of katoenen kleding, deze zijn te weinig vochtabsorberend. Synthetische stoffen als Goretex en GMC bezitten deze noodzakelijke ademende eigenschappen wél. De poriën van dit materiaal zijn groot genoeg om je zweetdruppels af te voeren, maar té klein voor waterdruppels. Dit synthetisch materiaal is opvallend licht en heeft uitstekende isolerende eigenschappen. Dergelijke synthetische skipakken moeten wel gecombineerd worden met niet winddoorlatende kleding. Aangepaste en dus gezonde skikleding bestaat uit één of twee stukken, maar moet wel prima afsluiten ter hoogte van je lenden. Zorg er voor dat zowel je ritssluiting als je mouwen goed afsluiten.


Waterafstotende skihandschoenen


Handschoenen mogen bij je skiuitrusting zéker niet ontbreken. Kies voor watervaste of waterafstodende handschoenen.
Skihandschoenen zijn onmisbaar. Kies voor
handeschoenen uit synthetische stoffen.
Geef daarom de voorkeur aan handschoenen uit synthetische stoffen. Die kunnen nooit doorweekt geraken door de sneeuw en blijven in alle weersomstandigheden goed ademen. Is dat niet het geval, dan gaan je handen zweten en dat zorgt voor verdere afkoeling. Dat is eveneens het geval bij fleece handschoenen. Bespaar zéker niet op handschoenen. Het verschil in prijs is klein, maar de gevolgen van slecht gekozen handschoenen is zoveel groter.





Pas je skischoenen niet  's morgens


Pas je skischoenen bij voorkeur 's namiddags. s' Morgens zijn je voeten volledig ontzwollen, en dan kunnen je skischoenen uiteindelijk wel eens een maatje te klein uitvallen. Doe dit steeds in skihouding, neem desnoods je sticks mee naar de sportwinkel. Zorg voor voldoende grip voor je skischoenen. De juiste keuze hangt af van je lichaamslengte, je gewicht, je ervaring op de latten en je verwachtingen. Laat de bindingen van je skischoenen afstellen door vakmensen. Je juiste gewicht is doorslaggevend voor het doeltreffend afstellen van de bindingen. Goede en veilige skischoenen moeten passen als gegoten. Zijn ze te klein dan  knellen ze, terwijl te ruime skischoenen je risico op blaren vergroten en je veel te weinig steun geven. Je tenen moeten vrij kunnen bewegen en niet knellen, zo blijven ze langer op temperatuur.


Skischoenen kopen en niet huren
Het draagcomfort van je skischoenen is
nog belangrijker dan de juiste maat!


Trek je jaarlijks op skivakantie, geeft er dan de voorkeur aan je schoenen te kopen. Je kan die ter plekke uiteraard ook huren, maar dan is de kans zeer groot dat ze lang niet meer zo stevig zijn en ze je onvoldoende steun bieden. Het draagcomfort is bij skischoenen wel érg belangrijk.


Skibril tegen zonnestralen


Tot slot maar daarom zeker niet minder belangrijk, is de ski/sneeuwbril. Die moet  je beschermen tegen de schadelijke UV- stralen van de zon. Een goede skibril filtert nagenoeg alle ultraviolette stralen van de zon, en beschermt je ogen tegen uitdroging en bevriezing door de koude en schrale wind. Zorg er voor dat je zonnebril ook aan de zijkanten beschermen, en dat de glazen uiteraard UV- werend zijn.

Reacties