Juiste winterbanden in Duitsland verplicht

Plan je de komende wintermaanden een sneeuwvakantie in Duitsland? Je zal beslist niet de enige zijn, want Duitsland is een van de populairste vakantiebestemmingen voor wat onze wintervakantie betreft. Rij je met eigen wagen naar je Duitse vakantiebestemming, hou er dan zéker rekening mee dat er het rijden met winterbanden bij winterse weersomstandigheden sinds eind vorig jaar officieel verplicht is. Daar wordt op de autosnelwegen en in de skigebieden nauwlettend op toegekeken. Aan het rijden zonder winterbanden werden in Duitsland relatief zware boetes gekoppeld.  Op die manier wil de Duitse overheid de veiligheid van de vele weggebruikers maximaal waarborgen. Dat is nodig, want de laatste jaren namen de ongevallen met ernstig gekwetsten en dodelijke slachtoffers tijdens de wintermaanden er opvallend toe. Rij je de komende maanden met de wagen naar je Om ongevallenvrij en zonder boete van je komende wintervakantie in Duitsland te genieten, hou je met de aangepaste wetgeving best rekening.



In Duitsland staat de verkeersveiligheid al langer hoog in het vaandel, zéker in de winter. Eind vorig jaar verdubbelde men de boetes voor het rijden met ongeschikte banden in winterse rijomstandigheden. Met deze maatregel wil de Duitse overheid in de eerste plaats de veiligheid van de (buitenlandse) weggebruikers zoveel mogelijk te garanderen. De voorbije winters vielen er meer ongevallen met een groter aantal (ernstig) gewonden en dodelijke slachtoffers te betreuren.

 

Winterbanden verplicht


Wie voortaan in Duitsland rondrijd met banden uit het verkeerde soort rubber, kan zich aan een boete van veertig euro verwachten. Rij je er met compleet verkeerde banden, dan loopt de boete op tot tachtig euro. De Duitse wegpolitie ziet er tijdens de wintermaanden, en zeker bij besneeuwde en gladde wegen op autosnelwegen en in de wintersportgebieden nauwlettend toe op het gebruik van de juiste winterbanden.

 

Wat zijn juiste winterbanden?


Dankzij de zachtere soort rubber waaruit winterbanden zijn  gemaakt, heb je meer grip op een glad wegdek, waardoor ook je weglegging er opmerkelijk op vooruit gaat. Water, sneeuw en ijs worden daardoor versneld afgevoerd. Winterbanden zijn doeltreffend vanaf het moment dat de buitentemperatuur onder de zeven graden zakt. Het rubber van klassieke zomerbanden wordt dan hard en stug, en verliest daardoor zijn grip op het winterse wegen, waardoor je veiligheid in gevaar komt. De minimum profieldiepte van winterbanden bedraagt in Duitsland vier millimeter. Hebben je winterbanden een kleinere profieldiepte, dan riskeer je er eveneens een boete.

 

Modder en sneeuw banden (MS)


Ondanks de strenge winters van de laatste jaren met constant erg lage temperaturen en veel sneeuw en ijs, is, het gebruik van winterbanden zowel in Nederland als in België nog steeds niet verplicht. Onze overheid denkt er zelfs niet aan dat in de toekomst te verplichten. Toch is het ook in ons land zéker nuttig om tijdens de wintermaanden met winterbanden te rijden. Volgens onze overheid tellen we gemiddeld te weinig sneeuwdagen. De gemiddelde dagtemperatuur ligt echter onder de zeven graden, en dat is precies het moment waarop winterbanden nuttig zijn. Belgische automobilisten gebruiken steeds meer en meer autobanden die aangepast zijn aan modder en sneeuw, de zogenomede MS autobanden. Sommige MS banden kan je in Duitsland als winterband gebruiken. Dan moeten ze wel sneeuwklokjes en bergtoppen als embleem in hun rubber hebben.

Reacties