Groupon biedt iedere dag een stuntaanbieding

Steeds meer bedrijven kiezen voor het internet om zowel hun producten als hun diensten aan de man of vrouw te brengen. Op die manier willen ze niet alleen hun producten extra in de belangstelling brengen  maar niet in het minst meer bekendheid verwerven. Om in dit opzet te slagen, zoeken ze hun toevlucht tot gespecialiseerde bedrijven, die via tal van websites de consument bestoken  Door tussenkomst van gespecialiseerde met  kortingbonnen of stuntverkopen. De consument staat daar zeker niet afkerig tegenover, integendeel. Het Amerikaanse Groupon, wereldwijde marktleider in deze boomende sector, telt bij ons al ruim één miljoen geregistreerde leden. Hoe werkt nu zo’n kortingbonnensite, en hoe is het mogelijk dat marktleider Groupon en met hen vele andere kortingbonnensites, in staat zijn iedere dag weer met een stunt van de dag uit te pakken?  

Groupon, dat nu al enkele jaren ervaring bezit in het aanbieden van coupons en in het organiseren van dagelijkse stuntverkopen,  kende de laatste jaren zo’n geweldig succes, dat dergelijke kortingbonnensites als paddestoelen uit de grond schieten. Al deze sites werken op haast identieke manier. Via internet werven ze geïntresseerde consumenten, die ze dagelijks bestoken met allerlei kortingsacties en stunts die nauwelijks voor mogelijk worden geacht. Wil je ook van deze aanbiedingen genieten,dan moet je zich enkel op deze sites registreren. Op verbanzend korte tijd is de handel in kortingbonnen, kortingcoupons, e- coupons of voordeelbonnen, tot bigg business uitgegroeid.

Extra kopers recruteren


Steeds meer bedrijven kiezen voor dergelijke marketingcampagnes om extra kopers te recruteren. Voor de aanbieders is dit uiteraard een erg winstgevende zaak. De consument betaald aan hen de prijs van de tegoed bon. Ze houden een vooraf afgesproken percentage voor zichzelf en storten het resterende bedrag door aan de handelaar. Meestal gaat het om een 50/50 verdeling. Groupon is momenteel met lengten voorsprong het snelst groeiend bedrijf ter wereld.

Controleer steeds de verkoopsvoorwaarden


 Groupon werft haast hoofdzakelijk klanten via e- mail. Consumenten die zich voor dergelijke acties intresseren, moeten zich enkel op de site van de couponaanbieder registreren. Dat is voldoende om dagelijks een stunt van de dag in hun mailbox te krijgen. Dat kan zowel om een product, als een voordelige vakantieaanbieding, een restaurantbezoek of een wellnessbehandeling gaan. Als consument ben je uiteraard vrij om daarop in te gaan of niet. Deze verkoopstunts zijn meestal beperkt tot één of enkele dagen, en ook het aantal beschikbare producten is meestal gelimiteerd. Controleer steeds nauwgezet de voorwaarden van de aanbieding, vooraleer er op in te gaan. In het andere geval is het best mogelijk dat de vervaldag van je kortingbon wel eens zou vertreken zijn wanneer je hem bij de handelaar zou aanbieden.


Voordelen voor handelaar en uitgever

Ondanks de (stunt)kortingen, zijn het vooral de uitgever van de coupons en de samenwerende handelaars die de beste zaken doen. De consument koopt meestal een voucher of een tegoed bon, die hij bij de handelaar kan inwisselen voor het aangekondigde product of dienst. Je betaalt echter niet rechtstreeks aan de handelaar, maar aan de uitgever van de kortingbon.

Nieuw kooppubliek

De uitgever wil in de eerste plaats zoveel mogelijk vouchers verkopen. Hoe meer hij er verkoopt, hoe groter zijn winst, en dat is ook in het voordeel van de handelaar. Deze rekent op zogenaamde impulsaankopen, waardoor hij klanten aantrekt die hij zonder de stunt van de dag nooit had gezien. Realiteit is ook dat lang niet alle kopers van een coupon die ook echt gebruiken. Volgens recent onderzoek gaat het hier om 25% ongebruikte vouchers per actie, of meteen zuivere winst voor zowel de aanbieder als de handelaar.  

Reacties