Japanse gerechten: sushi, gezond tussendoortje

We kiezen steeds meer voor al of niet exotische ver- weg vakanties. Daardoor was de wereldkeuken nooit eerder zo dichtbij. Zelfs de Japanse keuken is hier al goed ingeburgerd. Dat mag niemand verwonderen, want deze kleurrijke Japanse keuken is vooral lekker, gezond én licht verteerbaar. Eens ervan geproefd laat ze je nooit meer los. Sushi is hier ongetwijfeld het meest bekende van alle Japanse recepten. Is sushi écht rauwe vis zoals meestal wordt beweerd? Waar moeten we op letten bij het zélf maken van  deze sushi's?

Sushi bestaat in  vele variëteiten, maar het is zéker geen rauwe vis of sushimi zoals ten onrechte wordt beweerd. Deze rauwe vis wordt in de Japanse keuken haast uitsluitend gegeten met bladgroenten (sishu) en zomerramenas (daiko). Sushi daarentegen wordt met allerlei ingrediënten gemaakt. Japanse recepten zijn gezond en licht verteerbaar. Rijst, rauwe vis en verse groenten vinden we terug in alle alle sushi's, gezonde tussendoortjes, waarmee je onmogelijk een grote honger kan stillen.

Vis, groenten en... veel verbeelding

Bij de bereiding van sushi laat je vooral je verbeelding spreken.  Japanners zweren bij zalm, tonijn en alle soorten witte (zee) vis. Garnalen worden populairder. Verse groenten als komkommer, avocado, tomaten, pompoenen, en Japanse paddestoelen (shitakes) zijn bij de bereiding van sushi onmisbaar. Reepjes omelet doen het eveneens  uitstekend. Met een kleverige sushirijst hou je het geheel best samen.  Spoel de rijst tot het water helder is, en geef meer pit aan je sushi met een vinaigrette van rijstazijn, suiker en zout en met een pikante, typisch Japanse saus (washabi)..


Lekkere en gezonde Japanse recepten met sushi


Er zijn vele soorten sushi's. Een maki sushi vul je met een blad zeewier en rijst. Bedek alles met zeevruchten, groenten en reepjes omelet. Bij een Fukusa sushi wikkel je de rijst in een flinterdun omeletje. Je kan een sushi ook frituren (Inari sushi). Een Nigri sushi serveert men in sushibars, en is de meest eenvoudige sushi. Maak bolletjes van sushirijst en bedek ze met één soort witte zeevis, zeevruchten en groenten. Oshi sushi's zijn geperste hapjes van vis, rijst en zout, en voor een Temaki draai je puntzakjes van zeewier, die je vult met rijst, vis en groenten.

Reacties